Мій клас.

Тиждень математики
в школі

Предмет математики настільки серйозний,

що не треба нехтувати можливістю зробити його цікавим.
Блез Паскаль
Кожний учитель прагне зацікавити учнів предметом, який він викладає, бо це є запорукою успішного навчання. Таке завдання ставлять перед собою і вчителі математики.
          „Зацікавити розум дитини – ось що є одним з основних положень нашої доктрини. І ми нічим не нехтуємо, щоб прищепити учневі смак, ми б сказали б, навіть пристрасть до навчання”, - писав видатний російський математик М. В. Остроградський.
             Далеко не все в навчальному матеріалі може бути для учнів цікавим. І тоді в дію вступає чинник пізнавального інтересу – сам процес діяльності. Щоб спонукати учня до навчання, треба розвивати в ньому потребу займатися пізнавальною діяльністю, а це означає що в самому процесі навчання він повинен знаходити привабливі риси, щоб сама робота по здобуттю знань містила позитивні заряди зацікавленості. Шлях до цього полягає через різноманітну самостійну роботу учнів і створення ігрових нестандартних ситуацій.
               Одним із засобів зацікавлення учнів математикою є добре продумана позакласна робота. Такі заняття дають можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, прищепити учням любов до математики, сприяють розвитку і виявленню здібностей учнів, а також засвоєнню ними програмного матеріалу. На таких заняттях можна організувати розв’язування складних і цікавих задач, що розвивають кмітливість і математичне мислення, вивчати елементи історії математики, ознайомлювати учнів із життям і діяльністю славетних математиків, особливо вітчизняних, з практичним застосуванням цієї науки . Тут створюються широкі можливості для переконання учнів у тому, що саме через шкільну математику лежить шлях до широкого ознайомлення з досягненнями навіть у загальних рисах пробуджує в учнів бажання до творчих шукань, до глибокого пізнання й оволодіння математичними знаннями.
                     Позакласні заходи та заняття дають велику користь і самому вчителеві, бо, готуючись до них він докладно вивчає відповідну літературу, розширюючи й поглиблюючи тим самим свої знання.
                     Одним із таких заходів і є проведення тижня математики в школі. Методи та форми його проведення можуть бути різними, але мета одна – зацікавити та залучити до роботи якомога більше учнів.
             Тиждень математики пропоную проводити у два етапи:                       I етап – методичний  тиждень ( на цьому тижні всі вчителі математики дають відкриті уроки, відвідують уроки своїх колег, діляться набутим досвідом); II етап – власне тиждень математики. Цей етап проводиться для дітей. Підготовка починається задовго до проведення тижня . На методичному засіданні вчителів математики школи обговорюються всі пропозиції щодо проведення тижня, розподіляються обов’язки . Кожний учитель отримує завдання з проведення позакласних і класних заходів у своїй паралелі. Крім того, обирається оргкомітет і голова комітету, Який узгоджує всі питання які виникають у процесі роботи. Після чого починається підготовча робота по класах. Кожний клас отримує завдання: скласти кросворди, випустити газету на певну тему, оформити кабінет. Усі матеріали подаються до оргкомітету. Останній день навчання перед тижнем математики всі газети , кросворди, плакати вивішуються в коридорах школи. Крім того, вивішується гарно оформлений план проведення тижня.

План проведення тижня математики


1день.Радіолінійка
1перерва. Доповідь „Математика на кожному кроці”
2перерва. „Калейдоскоп цікавих фактів”
3перерва. Оголошення гри „Розгадай ребус”
4перерва. „Жартівлива математика”
2день. Математичний ранок   
(для учнів 2 – 3 класів, проводять учні 11 класів)
3день. Життя видатних математиків.
(доповіді – повідомлення по класах)
Гра „Брейн – ринг”
(для учнів 5 – 6 класів)
4день. Година цікавої математики
(в 7 – 10 класах)
Виставка малюнків, навчального приладдя
5день. Математичний аукціон.
Оголошення підсумків






Радіолінійка
Доброго ранку!
         Тиждень математики розпочнемо з прослуховування доповіді „Математика на кожному кроці”.
          Колись в Амереці було обіцяно велику винагороду тому, хто напише книжку під назвою „Як людина жила без математики”. Бажаючих було багато, та написати нікому не вдалося, Дуже важко уявити життя людини без математичних знань.
          Застосування математики в усіх галузях науки і народного господарства необмежене. Без знання математики не можна уявити собі розвиток людства. Знання з математики потрібні скрізь. Наприклад, тільки – но ви вранці розплющили очі, як починаєте рахувати. Тепер 6год. 30хв. А за 1 годину треба бути в школі. За цей час необхідно зробити ранкову гімнастику, прибратися, поснідати і дійти до школи.
           Подивіться на речі у своїй кімнаті : вікна, двері, сама кімната мають форму математичних фігур. Яку б річ ви не розглядали, вона або має форму певної математичної фігури, або складається з математичних фігур.
            Якщо мати відправляє вас до крамниці, то після повернення ви одразу ж робите підрахунки, скільки грошей витратили і скільки має залишитись.
            Щоб посіяти зернові або інші культури, слід для них виділити певну ділянку землі. Потім у встановлений термін обробити цю ділянку і засіяти її, дотримуючись норм висіву.
              Для збереження зернових та інших культур потрібно приміщення. А розрахувати скільки їх треба збудувати та якого об’єму можна лише з допомогою математики.
               Без математики не можна уявити собі жодної галузі науки.
Вона допомагає конструктору сконструювати машину або літак чи космічний корабель, архітектору – збудувати будинок, штурману – розрахувати курс корабля, космонавту – шлях у міжзоряному просторі.


В математиці – країні
І сувора й солов’їна
Математика –країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
Ледарів у нас не має,
Хто руки не піднімає?!
Вирушаємо у путь:
Нас цікаві речі ждуть.
Скільки дітям шоколаду,
Скільки треба ясел, шкіл
Для великих міст і сіл.
Цифри можеш прочитати,
І про все на світі знати.
Скільки коксу домнам треба,
Й про політ космічний в небо,
Й скільки зір дрібних, як просо,
І веснянок є на носі.
Все умій ти розв’язати :
Про складне й просте сказати.
Наш девіз – усе узнати,
Вміти добре рахувати.
Виростаймо ж – і у путь.
Хай знання із нами йдуть!
Нам цікаво, спритно, вміло
Працювати , рахувать :
Додавати греблі рікам,
А пустині – віднімать.
Множить скрізь сади і школи,
І міста й нові будови,
І високі врожаї,
І уквітчані гаї.
Ну, а потім в результаті
Все як слід підсумувати
Й розділити на усіх
І багатство й щедрий сміх.
                                        С. Погорєловський.


Калейдоскоп цікавих фактів.
  • Найморозостійкіші птахи – качки і гуси . Вони можуть переносити температуру до – 11  С.
  • Найсильнішим серед тварин є жук – носоріг. Сам він тягне вантаж до 1580г.
  • Орли можуть набирати висоту до 7000 м.
  • Найбільша кількість зубів у звичайного садового слимака – до 14175.
  • Уперше теорема, яку ми називаємо теоремою Піфагора, зустрічалася, як стверджують знахідки іракських археологів, за 1500 років до Піфагора.
  • У 1853 році царська цензура заборонила друкувати збірник арифметичних задач . В одній із задач між цифрами був ряд крапок. Цензор побачив у цьому символічний запис чогось не дозволеного.
  • Польський математик Г. Штейнгауз жартома казав, що існує закон, який можна сформулювати так: „Математик зробить це краще”. Він означає, що коли доручити двом людям, один з яких – математик , виконувати однакову незнайому роботу, то математик виконає її краще. А втім , це не тільки жарт.
  • Леонард Ейлер мав надзвичайну память на числа. Він пам’ятав, наприклад, шість степенів перших 100 натуральних чисел.
Оголошення.
Увага! Увага! Оголошується гра „Розгадай ребус”. Кожний, хто бажає прийняти участь у грі повинен надати свої відповіді до оргкомітету до 15год. четверга. Ви також можете подавати відповіді та розв’язання до задач, які розміщені в газетах, запропоновувати свої ребуси, кросворди, математичні головоломки. Кращі роботи будуть відмічені призами, подяками та нагородами. Оргкомітет буде розглядати тільки ті роботи, в яких чітко вказані прізвище імя та клас учня. Бажаємо всім учасникам успіху!


А
К
3
С
А


П
2
Л


Жартівлива математика


Прийшов зі школи наш Данило,
Щоденник заховав уміло.
Та враз побачила це мати,
Що ж, доведеться показати...
Зітхнула матінка повільно,
Бо там – ого ! – „незадовільно”
Я не повірила б нізащо,
Що в мене син – таке ледащо!
За що отримав одиницю?
Данилові морга сестриця.
Сказав я, що гіпотенуза
То особливий вид медузи...
Ти ще й на двійку потрудився?
В розмову батько тут втрутився.
Отож, учителька завзята
Про землекопів і лопати
Чомусь задачку задала.
І де вона її взяла?
Я біля дошки, як умів,
Її розв’язував , аж впрів,
І ось – закінчена робота
Два і дві треті землекопа
У мене вийшло.
Я старався!
Тільки чому весь клас сміявся?
Ой , горе, йди – но краще спати!
Данилові сказала мати.
Засну хлопчина. Та вночі,
Йому приснився сон страшний
Десь на галяві лісовій,
Серед пахучої трави
Лежав без ніг і голови
Його нещасний землекоп...
Хто б допоміг йому?
Ну, хто б?
Схопивсь Данило, стрепенувсь:
Ой, матінко моя!
Тепер вже точно присягнусь,
Що дроби вивчу я
Розв’язав Петрусь задачу,
Тільки мінуса не бачив,
От і сталось, що лимон
Важить майже 8 тонн.


Біля дошки він стояв
І придумав чудо
В теоремі прирівняв
До квадрата куба.


Скільки буде , коли ми цілий пиріг поділимо на дві частини
запитала вчителька
Одна друга – відповіли діти
А коли на чотири?
Одна четверта.
А на вісім частин?
Одна восьма.
А на 16?
Крихти – дружно  відповіли учні.


Математичний ранок


Ведучий 1 . Ми сьогодні завітали до вас в гості, щоб перевірити чи добре ви знаєте математику, визначимо , хто є кращим математиком вашого класу.
Ведучий 2 . А цікаве в нас почнеться відразу. Ми почнемо з гри „весела лічба” (клас поділяється на дві команди, кожна з яких шикується в ряд. Команди по черзі називають числа від 1 до 30. числа, які діляться на 3 або в запису яких є число 3, не називаються. Замість них потрібно сказати слово „математика”. Хто помилився вибуває з гри. Виграє та команда, в якій залишиться більше гравців.)
Ведучий 1. А тепер ми проведемо конкурс художників ( гра на перевірку координації рухів. Учням пропонується одночасно намалювати однією рукою коло , а другою – трикутник.
Ведучий 2. Ось настав час порозв’язувати задачі, але це незвичайні задачі , а математичні лічилки
  1. Йде маленька Валя,
За нею йде Наталя,
Зустрілись 5 хлопят .
То скільки всіх малят?


  1. По дорозі їжак біг,
Ніс сім яблук на пиріг,
Одне впало , покотилось.
Скільки яблук залишилось?


  1. Сім цукерок Толя мав
Дві цукерки мамі дав
Дві малій сестричці Олі,
Залишилось скільки в Толі?


  1. Білка моркву посадила,
Штук 16 там вродило.
П’ять зайців по три зірвали.
Скільки білочці зосталось?


  1. в магазині хлопчик плаче.
Полічить не може здачі.
П’ятаків у нього п’ять.
Скільки грошей як узнать?


  1. Сорок вісім карасів
Наловили ми усі
А нас було всього 6
Скільки кожний риби зїсть ?


Діти здають свої роботи. Поки підбиваються підсумки можна запропонувати гру „назви прислів’я , приказки в яких використовуються числа”.
        Підводяться підсумки, нагороджується „кращий математик класу”, відзначаються подяками ще декілька учнів.
Брейн – ринг.
Ведучий. „ математика – не книга вміщена в обкладинку і скріплена мідними застібками, зміст якої потребує лише терпіння, щоб ритися в ній; не шахта, скарбами якої можна оволодівати довго, але в якій лише обмежена кількість рудоносних жил і жилок; не земля, родючість якої може бути виснажена одержанням кількох врожаїв підряд, не континент або океан, простори яких можна зобразити на карті і визначити їх контури, - вона безмежна як простір, що його вона вважає дуже обмеженим для своїх прагнень, її можливості так само необмежені, як світи, що вічно скупчуються і множаться під уважним поглядом астронома...”, - сказав свого часу Дж. Сільвестр.
          Відкрити одну з цікавих сторінок математики допоможе сьогоднішня гра. За ігрові столи запрошуються дві команди.
         Гра проводиться в три тури, кожний з яких складається з п’яти запитань. Правильна відповідь на кожне запитання оцінюється одним балом. Якщо правильна відповідь не дається жодною командою, то відповідь на наступне запитання вже оцінюється 2 балами і т.д


I тур.


  1. З Кривого Рогу до Дніпропетровська о 12 год. виїхав автобус. На 1год. пізніше з Дніпропетровська до Кривого Рогу виїжджає велосипедист, який рухається значно повільніше, ніж автобус. Хто з них після зустрічі буде ближче до Дніпропетровська?
  2. Семеро чекали восьмого 14хв. Скільки хвилин витратив кожний на чекання?
  3. На полиці стоять 10 книжок. Якою за порядком буде сьома книжка, якщо рахувати справа наліво?


  1. Коли до 50 додамо 4, матимемо 54. скільки буде, якщо до 50дм. Додати 4см.?
  2. Скільки яблук можна з’їсти натщесерце?


II тур
  1. Один чоловік купив 3 кози і заплатив за них 3000грн. По чому пішла одна коза?
  2. Летіли гуси: одна спереду, дві позаду, одна позаду і дві спереду, одна між двома і три вряд. Скільки всього летіло гусей?
  3. У одного старого запитали, скільки йому років. Він відповів, що йому сто років і кілька місяців, але днів народження у нього було лише 25. як це може бути?
  4. У брата і сестри було порівно яблук. Брат дав сестрі 3 яблука з тих, які мав . на скільки яблук стало більше у сестри?
  5. Як у кімнаті можна поставити два стільці, щоб біля кожної стіни стояв один стілець?


III тур
  1. Як записати число 100, використовуючи тільки п’ять одиниць?
  2. Скільки буде якщо від 75км. Відняти 1м.?
  3. Лісоруби за 1хв. Відрізали від колоди кусок довжиною 1м. За скільки хвилин вони поріжуть колоду довжиною 6м на куски довжиною 1м.?
  4. У скільки разів двоцифрових чисел більше , ніж одноцифрових?
  5. Соловей починає співати о першій год. ночі, зозуля – о третій, шпак – о четвертій, а горобець – о шостій. О котрій год. співають соловей і зозуля , а шпака не чути?
            Паузи між турами можна заповнити аналогічними запитаннями до болільників або літературними віршами.
        Підводиться підсумок гри.
Година цікавої математики


В цей день проводяться нестандартні уроки математики по класах.
Аукціон.


      Як кульмінацію тижня можна запропонувати учням математичний аукціон.
   Кожна газета, ребус, кросворд мали свій номер, завдання в них були оцінені певною кількістю балів. Виконуючи їх діти набирали певну суму балів.
         Умови аукціону і перелік лотів, які виносяться на торги, оголошуються на початку тижня у радіолінійці.
     На торги можуть виставлятися такі лоти:
  • додатковий бал до оцінки за усну відповідь
  • додатковий бал до оцінки за контрольну роботу (крім „2”)
  • додатковий бал до оцінки за тему (крім „2”)
та інші. Одразу після оплати купленого лоту учень отримує розписку вчителя, який виставляв свій лот, що підтверджувало покупку. Надалі ця розписка вилучається при використанні купленого.


Після аукціону підводиться підсумок всього тижня математики.

Немає коментарів:

Дописати коментар